INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Sławomił (Sławomir) Celiński     

Sławomił (Sławomir) Celiński  

 
 
1852-05-17 - 1918-05-14
Biogram został opublikowany w 1937 r. w III tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Celiński Sławomił (1852–1918), artysta-rzeźbiarz, syn Józefa i Leokadii z Jaksa Kwiatkowskich, urodził się w Warszawie 17 V. Od 1868 kształcił się w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie pod kierunkiem Łuszczkiewicza, Gadomskiego, a od 1874 i Matejki. Około r. 1872 wykonał kilka portretów, m. i. popiersie ks. Jerzego Lubomirskiego, Ambrożego Grabowskiego, Józefa Kremera i nadnaturalnej wielkości Wincentego Pola. To ostatnie wyrzeźbił dla uświetnienia nabożeństwa żałobnego u Panny Marii w przeciągu jednej doby (w Bibl. Jag.). Otrzymawszy w r. 1875 stypendium państwowe, udał się do wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie pracował u Zumbuscha. Tu wykonał dużą rozmiarami kompozycję: Giermek (w Muzeum Narod. w Krakowie) i projekt nagrobka S. Goszczyńskiego (w Bibl. Jagiell.) itd.

W r. 1877 wyjechał do Wenecji, Florencji i Rzymu; tam w ciągu kilkumiesięcznego pobytu wyrzeźbił Amora w pętach, i medalion marmurowy z portretem J. Z. Z końcem tegoż roku wrócił do Krakowa, gdzie wykonał parę prac w glinie palonej, jak np. Krakowiankę. W r. 1878 na wezwanie p. Sobańskiego wyjechał do Warszawy, gdzie rzeźbił popiersie marmurowe Róży Sobańskiej, Władysławowej Kronenberg, figury Dawida, Wita Stwosza i i.

W r. 1882 objął kierownictwo fabryki ceramicznej w Nieborowie, potem w Grujach. Następnie w Petersburgu zajął stanowisko modelatora w tamtejszych zakładach ceramicznych. W międzyczasie zdobył drugą nagrodę w konkursie krakowskim na pomnik Mickiewicza, który ujął w stylu klasycyzującym. Pełen temperamentu i pomysłowości, ruchliwy i zręczny, w latach 1890 objął budowę linji kolejowej w Mandżurii i przeprowadził ją z powodzeniem, poczem wyjechał do Stanów Zjednoczonych Ameryki. Pracował tam jako artysta architekt. W r. 1900 powrócił do Krakowa i Warszawy i pracował wespół z Welońskim nad stacjami Drogi Krzyżowej w Częstochowie. Ostatnią jego pracą rzeźbiarską była grupa: Świstan i Poświstan, przedstawiająca młodzieńcze postacie wirujące w tańcu. Zmarł w Warszawie 14 V 1918 r.

Pomysłowy i przedsiębiorczy, umiał sprostać często przedsięwzięciom, do których fachowo właściwie nie był przygotowany. Jako artysta należał do pierwszych i to zdolnych uczniów Matejki. Rzeźbę ujmował silnie i wyraziście. Przy dużym poczuciu piękna uświadamiał sobie znaczenie przemysłu artystycznego i był pierwszym z artystów, który na polu tym energiczną podjął działalność. Interesował się też mechaniką i wyrobami z żelaza a nawet w tej dziedzinie pracował nad wynalazkami. Prócz prac wyżej wymienionych wykonał wiele rzeźb treści religijnej, jak płaskorzeźby: Rozmnożenie chleba, Chrystus w Ogrojcu i figury do kościołów na prowincji: Św. Józefa do kościoła w Nieborowie, Św. Antoniego i Matkę Boską do kościoła w Samogoszczy, parę nagrobków, wiele portretów biustów, medalionów, medali w bronzie itd., wykonał biusty: Kraszewskiego, cara Mikołaja I dla Arsenału, dra Botkina, dra Karpowicza, muzyka Sołowjowa, (ostatnie na cmentarzach petersburskich).

 

»Kraj« 1901, dod. »Życie i Sztuka« nr 26; Enc. Powsz. t. 11; Świeykowski, Pam. T. P. S P.; Thieme-Becker; »Czas« 1918, nr 221.

Helena d’Abancourt

 
 

Powiązane zdjęcia

   

Chmura tagów

TAGI

Za pomocą tagów oznaczamy powiązania tematyczne postaci. Pozwalają one eksplorować serwis wg wybranych przez redakcję najważniejszych tematów dla danej postaci.

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.